ESTATUTS CONSORCI dels ASPRES D'EMPORDÀ


CAPÍTOL I

DEL CONSORCI. DISPOSICIONS GENERALS


Article 1r. Constitució, naturalesa i denominació.
1.- Es constitueix un consorci per a assolir les finalitats indicades en aquests estatuts, en síntesi, la promoció, millora i protecció del paisatge.

2.- El consorci es constitueix amb el caràcter d’ens local amb el nom de CONSORCI DELS ASPRES D’EMPORDÀ, i en els termes dels articles 57 i 87 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local; el Decret Legislatiu 2/2003, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya; i els articles 312 i següents del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals (ROAS).

Article 2n. Administracions que s’associen i l’integren.
El Consorci es constitueix pels municipis de Sant Climent Sescebes, Capmany, Espolla i Cantallops.
Podran adherir-se al Consorci altres administracions, entitats o organismes que ho sol·licitin, i previ acord de la majoria dels dos terços del Consell Plenari i donant-ne compte als Ajuntaments que l’integrin. Ateses les finalitats d’interès públic que justifiquen la constitució del Consorci, és voluntat dels ens ara consorciats que en el futur hi puguin formar part la Generalitat de Catalunya, l’Administració General de l’Estat, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà i altres entitats locals amb competències i interessos a l’ÀMBIT d’ACTUACIÓ.

Article 3r. Seu del consorci.
1.- Els òrgans de govern i els serveis de gestió i d’administració del Consorci tenen la seva seu als locals habilitats a l’efecte a l’edifici de l’Ajuntament de Sant Climent Sescebes, al carrer Magre 21.

2.- El Consell Plenari podrà modificar el domicili del Consorci.

Article 4t. Àmbit territorial d’actuació.
1.- L’àmbit territorial en el qual el Consorci desenvoluparà les seves activitats, en endavant ÀMBIT  D’ACTUACIÓ, és el dels termes dels municipis de Sant Climent Sescebes, Capmany, Espolla i Cantallops. Tots ells pertanyen totalment o parcial a la unitat de paisatge dels Aspres definida en el catàleg de paisatge de les comarques gironines i  cartografiada a l’annex 1 d’aquests estatuts.

2.- L’esmentat ÀMBIT D’ACTUACIÓ s’ampliarà automàticament amb l’ingrés d’un nou municipi al Consorci, sempre que aquest formi part de l’esmentada unitat de paisatge dels Aspres, i previ acord del Consell Plenari.

3.- L’ÀMBIT D’ACTUACIÓ podrà ser ampliat a noves àrees territorials, sempre que l’ens aspirant a associar-se justifiqui convenientment la coherència dels valors paisatgístics que inclou el seu territori, i amb l’aprovació del Consell Plenari.

Article 5è. Finalitat i competències del Consorci.
1. El Consorci tindrà com a finalitat garantir una acció conjunta i coherent en tot l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ, orientada especialment a la promoció, millora i protecció del paisatge. A aquests efectes gaudirà de les següents competències:

a). Difusió dels valors naturals i culturals, tangibles i intangibles del paisatge de l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ.
b). Desenvolupament socioeconòmic local per millorar les condicions de vida de la població
c). Establir les línies de treball per la millora dels elements del paisatge.
d). Determinar els criteris per la integració paisatgística dels elements impactants sobre el paisatge
e). Creació de polítiques de protecció del paisatge
f). Gestió i obtenció de recursos i ajuts que permetin la consecució d’aquetes finalitats

2. El Consorci, a més a més, podrà acceptar encomanes de gestió que li puguin realitzar altres administracions, en aplicació de l’article 15 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, així com les atribucions que li deleguin els municipis que l’integren o les administracions que en futur passin a formar part del Consorci, en els termes d’aquests Estatuts.

Article 6è. Funcions del Consorci
a). Estudiar, projectar i impulsar les iniciatives necessàries pel foment del paisatge de l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ i de la millora de les condicions de vida de la població local.
b). Realitzar estudis, informes, anàlisis i propostes relatius a la planificació, a l’ús i a la gestió del paisatge de l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ.
c). Crear els productes i serveis necessaris pel coneixement i reconeixement del paisatge de l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ.
d). Elaborar estudis i realitzar treballs i gestions que tinguin per objecte la millora del paisatge a l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ.
e). Adoptar de mesures de protecció del paisatge, encaminades a prevenir la pèrdua dels seus valors.
f). Proporcionar l’assessorament i l’ajuda tècnica necessaris als ens integrants del consorci.
g). Personar-se com a part interessada en la tramitació de les figures urbanístiques de tot tipus que es refereixin a l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ.
h). Les que siguin necessàries per assolir els objectius del Consorci.

Article 7è. Personalitat i capacitat jurídica.
1. El Consorci, per a la consecució de les finalitats, gaudirà, d’acord amb el que disposa l’article 8 del Decret Legislatiu 2/2003, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, de les següents potestats i prerrogatives:
a). La d’autoorganització, que comprendrà la de dictar el seu reglament orgànic i les disposicions necessàries per a la seva organització interna.
b). La tributària, limitada a l’establiment de taxes, preus públics i contribucions especials per a la prestació dels seus serveis, i la financera, contemplant-se en ella la possibilitat de concertar operacions de crèdit.
c). La de revisió d’ofici de llurs actes i acords.
d). La d’inembargabilitat dels béns que tingui adscrits i dels seus drets, en els termes establerts a les lleis, i les de prelació, de preferència i altres prerrogatives, reconegudes a la hisenda pública, en relació amb els seus crèdits, sense perjudici de les que corresponen a la hisenda de l’Estat i de la Generalitat.
h). La d’exempció dels impostos de l’Estat i de la Generalitat, en els termes establerts a les lleis.

2. Així mateix, atès que el Consorci gaudeix de personalitat jurídica i de capacitat d’obrar plena, podrà:
a). Perfeccionar tot tipus de contractes administratius i privats, subjectant-se al procediment establert a les lleis.
b). Acceptar donacions, subvencions o ajuts, tant si provenen d’entitats públiques i com de persones privades.
c). Constituir i participar en altres entitats públiques o privades, fins i tot en societats mercantils i civils, sempre que la seva activitat s’adreci a finalitats anàlogues a les del Consorci.
d). Qualsevol acte o disposició que sigui necessària per a gestionar les seves competències, tant pròpies com delegades.

3. El Consorci per a la realització de les seves funcions i prestació dels serveis podrà utilitzar qualsevol de les formes de gestió de serveis públics admeses a la legislació de règim local.



CAPÍTOL II

COMPETÈNCIES, ACTIVITATS I SERVEIS DEL CONSORCI


Article 8è. Vigència i durada del Consorci.
El Consorci tindrà una durada il·limitada.

Article 9è. Determinació de les atribucions i competències del Consorci.
Les competències del Consorci es determinen per la concurrència dels criteris territorial i funcional. Conseqüentment, l’exercici de les competències que s’atribueixen a aquest només pot tenir lloc en l’àmbit territorial de l’ÀMBIT D’ACTUACIÓ, i respecte de les competències que li atribueixin o deleguin els municipis que l’integrin o les administracions que en el futur passin a formar part del Consorci.

Les atribucions i delegacions efectuades inicialment en acordar la constitució del Consorci i l’aprovació d’aquests Estatuts es mantindran durant el termini de durada del Consorci d’acord amb el que es determina a l’article 7è d’aquests Estatuts i el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, de 13 de juny de 1995.

Article 10è. Formes de realització de les activitats i contractes i de la gestió dels serveis.
El Consorci desenvolupa les activitats que li són pròpies, realitza les contractacions precises per al compliment de les seves finalitats i gestiona els serveis que li competeixen de conformitat amb la legislació de règim local.



CAPÍTOL III

GOVERN I ADMINISTRACIÓ DEL CONSORCI


Article 11è. Òrgans de govern i administració.
1. El Consorci és governat i administrat pels òrgans següents:
a). El Consell Plenari del Consorci.
b). El President/Presidenta i un Vicepresident/Vicepresidenta.

2. El Consorci comptarà amb un secretari/a-interventor/a, que haurà de ser un funcionari d’habilitació de caràcter estatal. Assistirà assistirà amb veu i sense vot a les reunions del Consell Plenari. Actuarà com a secretari-interventor del Consorci la persona que es nomeni a aquest efecte en un Consell Plenari.

3. El Secreari/a-interventor/a serà nomenat a través d’un sistema rotatiu entre els Secretaris-interventors de cadascun dels Ajuntaments consorciats.

Article 12è. Consell Plenari.
1. El Consell Plenari és l’òrgan de govern i administració superior del Consorci, a qui correspon l’actuació de totes les competències atribuïdes a aquest. Li correspon també la potestat d’autoorganització del Consorci. A tal efecte, podrà aprovar un Reglament Orgànic que desenvolupi els presents Estatuts.

2. El Consell Plenari es composa inicialment de fins a vuit membres distribuïts de la manera següent:
- L’alcalde o tinent d’alcalde en qui delegui, i un regidor/regidora de l’Ajuntament de Sant Climent Sescebes.
- L’alcalde o tinent d’alcalde en qui delegui, i un regidor/regidora de l’Ajuntament de Capmany.
- L’alcalde o tinent d’alcalde en qui delegui, i un regidor/regidora de l’Ajuntament d’Espolla.
- L’alcalde o tinent d’alcalde en qui delegui, i un regidor/regidora de l’Ajuntament de Cantallops.

El president del Consell Plenari tindrà vot de qualitat en cas d’empat.

3. Els membres electes del Consell Plenari exerciran el seu càrrec fins la finalització del seu mandat corporatiu. No obstant això, una vegada finalitzat el seu mandat corporatiu continuaran en funcions en els seus càrrecs fins que les noves corporacions designen els nous vocals. Cessaran, automàticament en el supòsit que deixin d’exercir el seu càrrec de regidor per un altre motiu diferent de la finalització del mandat.

4. L’adhesió al Consorci de noves administracions, entitats o organismes, podrà implicar l’ampliació del nombre de membres del Consell Plenari en la mesura que aquest determini. En aquest cas caldrà incrementar el nombre de representants designats pels ens locals integrants del Consorci, de tal manera que, conjuntament, l’administració pública local no representi mai menys del 51% dels vots del Consell Plenari.

5. A les sessions del Consell hi haurà d’assistir, amb veu però sense vot, el Secretari/secretària-interventor/interventora, sense qui no es podrà constituir el Consell Plenari.

6. A criteri de la Presidència podran ser convocats altres responsables de l’ens o persones alienes que informaran o assessoraran al Consell sobre els assumptes pels quals es requereixi la seva presència.

Article 13è. Competències del Consell Plenari.
1. Correspon al Consell Plenari:
a). Fixar les directrius i criteris generals d’actuació per al compliment de les finalitats del Consorci.
b). Aprovar el pressupost.
c). Escollir el President/a i Vicepresident/a del Consorci.
d). Aprovar la plantilla i la relació de llocs de treball.
e). Aprovar els crèdits extraordinaris, els suplements de crèdit i les transferències de crèdit quan impliquin canvi de grup de funció, excepte en el cas que les altes i les baixes afectin a crèdits de Capítol I del Pressupost.
f). Aprovar el Pla anual d’actuació.
g). Aprovar les operacions de crèdit, si tenen una durada superior a un any i si l’import acumulat dins de cada exercici econòmic supera el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost del Consorci, i les operacions de crèdit a curt termini quan l’import acumulat de les operacions vives superi el 15 % dels recursos corrents liquidats en l’exercici anterior.
h). Disposar i gravar béns del Consorci. Aprovar la constitució de drets de superfície i concertar els arrendaments del béns immobles.
i). Aprovar la rendició de comptes anuals integrat per: la liquidació del pressupost, el balanç des situació, el compte de pèrdues i guanys i memòria, que prèviament hauran d’haver estat auditats per una entitat independent.
j). Aprovar els contractes de durada superior a l’any, i els que el seu import superi el 10 % dels recursos ordinaris del pressupost. Aprovar, així mateix, els convenis interadministratius d’encomana amb ens de gestió de les administracions integrades al Consorci.
k). Aprovar l’ampliació del Consorci.
l). Acordar la modificació dels estatuts, proposant la seva ratificació als ens consorciats.
m). Aprovar el reglament orgànic i l’estructura organitzativa del Consorci.
n). Aprovar la memòria anual.
o). Acordar constituir o participar en altres entitats públiques o privades.
p). Constituir un ens de gestió per a les seves funcions o serveis.
q). Proposar la dissolució del Consorci a les entitats consorciades.
r). Aprovar inicial i definitivament els estatuts, bases d’actuació i projectes de promoció, millora i protecció del paisatge
s). Aprovar la delegació d’atribucions pròpies a la resta d’òrgans del Consorci.

Article 14è. President/Presidenta i Vicepresident/Vicepresidenta.
1. El President/Presidenta del Consorci serà escollit per majoria del Consell Plenari.

2. Correspon al President/Presidenta del Consorci:
a). Representar-lo oficialment.
b). Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions del Consell Plenari, dirigir les deliberacions i decidir els empats amb vot de qualitat.
c). Exercir, en cas d’urgència, tota classe d’accions i excepcions, interpolar recursos i reclamacions judicial i administratives en defensa dels drets o/i interessos del Consorci, donant-ne compte al Consell Plenari.
d). Vetllar pel compliment dels acords adoptats pels òrgans col·legiats de govern del Consorci i dictar les disposicions necessàries que siguin pertinents per a la seva efectivitat.
e). Elevar al Consell Plenari la documentació i els informes que cregui oportuns.
f). Exercir en casos d’urgència les funcions encomanades al Consell Plenari, donant compte de les resolucions adoptades en la primera reunió que celebri.
g) . Adjudicar els contractes que no s’hagin atribuït a un altre òrgan del Consorci, així com formalitzar els contractes celebrats pels diferents òrgans del Consorci.
h) . Aprovar la liquidació del pressupost.
i) . Qualsevol altre assumpte que sigui de competència del Consorci i que no estigui reservat de forma expressa a un altre òrgan, o li sigui delegades pel Consell Plenari.

3. Les atribucions enumerades són indelegables, llevat de les consignades a les lletres c), d), e), g) i h) de l’apartat anterior, que podran ser-ho en el Vicepresident/Vicepresidenta, en els casos que es determini.

4. El Vicepresident/Vicepresidenta serà escollit pel Consell Plenari. Desenvolupa les funcions del President en cas d’absència, malaltia o impossibilitat, així com les funcions que li delegui el Consell Plenari i el President/Presidenta.

Article 15è. Quòrum d’assistència per la constitució del Consell Plenari
En primera convocatòria, el quòrum per a la vàlida celebració de les sessions del Consell Plenari serà de la meitat més ú del nombre total dels seus membres.

En segona convocatòria, mitja hora després, serà suficient la presència d’un terç del nombre legal de membres i com a mínim 3 membres. Aquest quòrum haurà de mantenir-se al llarg de la sessió.

En qualsevol cas, no es podrà celebrar cap sessió sense l’assistència de les persones que ocupin la Presidència, o de la persona que d’acord amb les previsions d’aquests estatuts el substitueixin, i la Secretaria-interventoció del Consorci.

En el cas que, per no assolir-se el quòrum exigit, no se celebrés la sessió, podrà tenir lloc una reunió informativa per donar compte als presents dels assumptes que havien estat inclosos en l’ordre del dia.

De concórrer les circumstàncies indicades en el paràgraf anterior, quedaran acreditades les raons d’urgència per tal que la Presidència, si així ho considera oportú, exerceixi les competències de l’òrgan col·legiat, al qual se’n donarà compte, en la sessió següent que celebri, a l’efecte de ratificació.

Article 16è. Règim d’adopció d’acords
1. Els acords del Consell Plenari seran adoptats per majoria simple dels membres presents, entenent com a tal la que es produeix quan els vots a favor superen els vots en contra, llevat dels assumptes que requereixen majories més àmplies.

2. En cas d’empat, el vot del President serà de qualitat, com estableix l’article 12 d’aquests estatuts.

3. El vot podrà ser afirmatiu o negatiu. Els membres del Consell Plenari també podran abstenir-se de votar.

Article 17è. Tresorer/a. 
1. El Consell plenari nomenarà entre els seus membres el càrrec de tresorer/a del Consorci.

2. Correspondran al tresorer les funcions de maneig i custòdia dels fons, valors i efectes del Consorci, de conformitat amb l’establert per les disposicions legals vigents. El maneig i custòdia dels fons, valors i efectes comprèn:
 a). La realització dels cobraments i pagaments que sigui necessari, de conformitat amb la legislació vigent.
 b). L’organització de la custòdia de fons, valors i efectes de conformitat amb les directrius senyalades per la Presidència.
 c). Executar, conforme a les directrius marcades per la Corporació, les consignacions en bancs, caixa general de dipòsits i establiments anàlegs, autoritzant, junt amb l’ordenador de pagaments i l’interventor, els xecs i demés ordres de pagament que es girin contra els comptes oberts del Consorci.
 d). La formació dels plans i programes de tresoreria, distribuint en el temps les disponibilitats dineràries de l’entitat per la puntual satisfacció de les seves obligacions, atenent a les prioritats legalment establertes, conforme a les directrius marcades per la Corporació.
 e). Com a cap dels serveis de recaptació, li correspondrà dictar la providència de constrenyiment, autoritzar la subhasta dels béns embargats, tramitar els expedients de responsabilitat per perjudici de valors, autorització dels plecs de càrrecs de valors, entre d’altres que s’estableixi a la legislació vigent.

3. D’acord amb la normativa de règim local el President serà qui ordenarà els pagaments, el Tresorer qui disposarà dels fons de la tresoreria i l’interventor qui efectuarà la fiscalització de l’acte de pagament. Així, serà necessària la intervenció de les tres signatures (clauers) per tal de procedir a l’autorització de pagaments del Consorci.

Article 18è. Comissió Especial de Comptes.
1. Estarà constituïda per un representant de cadascun dels  ens consorciats, designats pel Consell Plenari, amb un número de membres no inferior a tres. El President del Consorci serà membre nat de la mateixa i la resta de membres seran escollits d’entre els membres del Consell Plenari.

2. La Comissió especial de comptes tindrà per objecte l’informe del compte general de la Corporació, abans de ser sotmès a informació pública. En el cas que es presentessin al·legacions en el tràmit de informació pública previst al RDL 2/2004 pel qual s’aprova el text refós de la llei d’hisendes locals, aquestes hauran de ser informades per la Comissió Especial de Comptes.

3. El compte general de la corporació, prèvia la tramitació i els informes preceptius establert per la legislació vigent, serà aprovat pel Consell Plenari.



CAPÍTOL IV

RÈGIM JURÍDIC I DE FUNCIONAMENT DEL CONSORCI


Article 19è. Remissió general a la legislació de règim local.
El règim jurídic del funcionament i dels actes dels òrgans de govern i administració i, en general, dels serveis administratius del Consorci, és el que resulta expressament d’aquests Estatuts i, en tot cas, l’establert en la legislació de règim local.



CAPÍTOL V

HISENDA I RÈGIM ECONÒMICO-FINANCER DEL CONSORCI
                         

Article 20è. Pressupost, comptabilitat i control de la gestió econòmica
1. El Consell Plenari aprovarà anualment el pressupost del Consorci, que s’ajustarà a l’estructura
prevista en la legislació de règim local.

2. Les aportacions econòmiques anuals dels ens i les entitats consorciades s’establiran en el
pressupost anual del Consorci.

3. El règim de comptabilitat, aprovació i rendició de comptes serà el de la comptabilitat pública, adaptat a la legislació de règim local.

4. El control i fiscalització de la gestió econòmica del Consorci correspondrà a la Intervenció de Fons, en la seva triple accepció de funció interventora, funció de control financer i funció de control
d’eficàcia.

Article 21è. Recursos del Consorci
Per a la realització dels seus objectius, el Consorci disposarà dels recursos següents:
a) Les aportacions dels organismes i de les entitats consorciades.
b) Taxes, preus públics i altres rendiments que obtingui per la prestació directa o indirecta de serveis.
c) Subvencions, ajudes, herències i donatius.
d) Operacions de crèdit.
e) Productes del seu patrimoni.
f) Qualsevol altres que puguin correspondre al Consorci d'acord amb els estatuts i les lleis.

Article 22è. Aportacions dels ens i entitats consorciades
1. Les aportacions anuals per cobrir el pressupost de funcionament i d'activitats seran aprovades per acord del Consell Plenari.

2. Les aportacions seran de quatre tipus:
a) Les relatives al seu funcionament ordinari i que consisteixen en la mateixa quantitat fixa per a cada ajuntament, la primera es determinarà en el primer Consell Plenari que se celebri després de la seva constitució, podent-se modificar ulteriorment per acord d’un Consell Plenari, i en el cas de les altres entitats que s’adhereixin la que es determini en el Consell Plenari del Consorci en què s’acordi la seva adhesió.
b) Les aportacions relatives a temes específics.
c) Les derrames finalistes per a despeses extraordinàries o imprevistes.
d) Qualsevol aportació voluntària establerta per entitats, ja siguin públiques com privades.

3. Les aportacions anuals pel funcionament ordinari es faran efectives pels membres consorciats trimestralment.

4. Els ens consorciats queden expressament obligats a consignar en els seus pressupostos les aportacions que han de fer al Consorci.

Article 23è. Patrimoni del Consorci
1. Constitueix patrimoni del Consorci:
a) Els béns i els drets que li aportin les entitats consorciades
b) Els béns i els drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol

2. El patrimoni del Consorci quedarà reflectit al corresponent inventari que revisarà i aprovarà el Consell Plenari de forma anual.

Article 24è. Adscripció i cessió de béns
Els béns de domini públic i els patrimonials que els membres del Consorci li adscriguin, conserven llur qualificació originària i en els béns que li hagin estat cedits, les facultats de disposició del Consorci estaran limitades a les finalitats estatuàries concretades en cada acord de cessió.



CAPÍTOL VI

PERSONAL AL SERVEI DEL CONSORCI


Article 25è. Règim del personal.
El personal al servei del Consorci serà contractat en règim de relació laboral.
Tanmateix, les administracions consorciades o els seus ens instrumentals hi podran adscriure personal en comissió de serveis o en la situació administrativa que legalment correspongui.
L’aprovació de la plantilla es farà conjuntament amb l’aprovació del pressupost.



CAPÍTOL VII

MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS I DISSOLUCIÓ DEL CONSORCI


Article 26è. Modificació dels Estatuts.
La modificació dels presents Estatuts serà aprovada pel Consell Plenari, que la sotmetrà a ratificació dels respectius Ajuntaments, i s’ajustarà als requisits i procediment observats per a la seva aprovació.

Article 27è. Separació de membres i dissolució del Consorci.
1. La separació dels membres del Consorci podrà tenir lloc d’acord amb allò que estableix l’article 323 del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals.

2. La dissolució del Consorci es podrà efectuar en els supòsits que es determinen a l’article 324 del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals.
L’acord de dissolució i liquidació del Consorci s’adoptarà pel Consell Plenari, a qui correspon, en tot cas, decidir el que sigui procedent pel que fa a la forma i al procediment a seguir per a la liquidació dels béns, drets i obligacions que hagi pogut contreure el Consorci i la subrogació en els mateixos de les Administracions o els ens consorciats.


ANNEX 1: UNITAT DE PAISATGE DELS ASPRES EN EL SEU CONTEXT COMARCAL I PAISATGÍSTIC